| 
    Newroz
 Newroz 
        komt eraan en aan de hoeveelheid politie op straat is dat ook te merken. 
        Newroz is een historisch volksfeest, waarvan de wortels ongeveer 3000 
        voor Christus werden gelegd. Het wordt sindsdien door de meeste Koerden 
        en Perzen en vele stammen in centraal Azië gevierd. Het wordt op 
        21 maart gevierd, het moment waarop de dagen weer langer zijn dan de nachten. 
        Newroz symboliseert de dans van het Koerdische volk, gekleed in hun mooiste 
        gewaden, met het vuur, wat als heilig wordt beschouwd, omdat het vuur 
        ervoor heeft gezorgd dat de mensen de winter kunnen overleven.
 De legende van Newroz kwam in 612 voor Christus tot stand. Volgens de 
        legende was het Dehak, die Cemshid, koning van de Pishtadi en geïdentificeerd 
        met de zon, opvolgde. Er kwamen twee slangenhoofden uit de schouders van 
        Dehak. Na talloze vruchteloze oplossingen adviseerden de geleerden Dehak 
        om de twee slangen twee hersenen van jongen mannen te offeren. Een onderdaan 
        van Dehak bevrijdt één van de jongens en geeft hem een schuilplaats 
        in de bergen. De slang eet een schapenkop in plaats van hersenen van een 
        jongen.
 Kawa is een ijzersmid en leider van het volk. Hij heeft al 17 zonen aan 
        Dehak gegeven. Als zijn achttiende zoon gevraagd wordt, roept Kawa zijn 
        volk, die bijeen zijn voor de Newrozviering, op om in opstand te komen. 
        Kawa treedt naar voren, en onttroont Dehak en doodt hem. Door middel van 
        een groot vuur wordt een bericht verstuurd aan de jongeren, die zich schuilhouden 
        in de bergen. De macht van Dehak was gebroken. Hij werd opgevolgd door 
        Feridun de rechtvaardige.
 Sindsdien vieren de Koerden Newroz ook als bevrijdingsfeest. Koerden hebben 
        vaker nieuwe betekenissen toegevoegd, volgens de nieuwe realiteit. Vandaag 
        de dag wordt Newroz gevierd als een festival van vrijheid, democratie 
        en vrede.
 Newroz 
        is dus politiek, hoe je het wendt of keert. In dit geval kan Newroz alleen 
        maar georganiseerd worden in samenwerking met de politieke partij, HADEP. 
        Deze democratische volkspartij heeft een statement uitgegeven, waarin 
        de betekenis van Newroz 2002 aangegeven staan. Het is een uitvoerig document 
        dat spreekt over vrijheid van meningsuiting, ondersteuning van de democratische 
        opbouw, respecteren van de mensenrechten, het stopzetten van destructie, 
        zoals die in Koerdistan heeft plaatsgevonden, het afschaffen van de doodstraf, 
        het einde van de staat van beleg, het opheffen van belemmeringen, zodat 
        vluchtelingen terug kunnen keren naar hun dorpen en zo verder.Nu had ik me voorgehouden niet te veel met politiek in te laten. Per slot 
        van rekening ben ik hier om een eerste impressie op te doen. Uiteraard 
        wil ik de situatie beter leren kennen, zodat ik ook werkelijk iets meer 
        weet als ik weer in mijn beschermde burcht terugkeer. Maar zelfs al zou 
        ik veel meer weten dan voorheen, wie ben ik om er dan een haarscherpe 
        analyse van te maken. In Bosnië leerde ik, dat je nooit over iets 
        moet beginnen, als je niet weet hoe je er uit moet komen. Dus geen stellingen 
        doen of opmerkingen maken, terwijl je de achtergrond niet goed kent. En 
        men moet dat al helemaal niet doen in het geval men niet in staat is om 
        fouten toe te geven. Ik maak liever geen fouten en ga er langs af. In 
        ieder geval, dat dacht ik.
  Newroz 
        is een groots feest. De legende is eeuwen oud en zit diep verankerd in 
        de genen van deze mensen. Er zijn 750.000 mensen aanwezig. En iedereen 
        spreekt over politiek. Knap staaltje manoeuvreerkunst, wil je dan de politiek 
        nog blijven omzeilen. Er wordt me een vlag van de HADEP in de handen geduwd, 
        maar ik geef hem vriendelijk terug. De vrouw lacht, zelfs nadat ze vijf 
        keer heeft aangedrongen. Zo ook de honderden anderen die dat proberen. 
        Uiteindelijk komt er een vrouw met een witte sjaal. Ik geeft me over, 
        ik geef me volledig over. Samen met mijn Nederlandse vriend, met de Engelse 
        reisgenoten en met 750.000 plaatselijke feestvierders wordt het een happening 
        van jewelste. Een bizar en fenomenaal concertevenement met mensen van 
        3 tot 95. Als het om de vrijheid van het volk gaat, kan je alleen maar 
        met alle generaties tegelijkertijd feest vieren. Wat een happening. Tientallen 
        mensen komen ons bedanken voor onze aanwezigheid, honderden komen vragen 
        waar we vandaan komen (het enige dat men in het Engels kan zeggen is "where 
        are you from?' en "what is your name?", wat duizenden ons vragen). Dan treedt de politie op. Ze waren al treiterig bij de entree en voor 
        de entree stonden er honderden, met tientallen pantserwagens. Enkele jongeren 
        werden gearresteerd, omdat ze teksten van liederen bij zich droegen. Bij 
        vele mensen, vooral jongeren, werden fotorolletjes of batterijen uit de 
        camera's gehaald. Nu, in het midden van de happening wordt er schijnbaar 
        zonder reden iemand uit het publiek geplukt. De menigte joelt uitzinnig. 
        Daar mag de politie blij mee zijn. Als 750.000 mensen twee stappen vooruit 
        hadden gedaan waren deze agenten plat. Een half uur later gebeurt dit 
        nogmaals. De stem van het podium is niet nodig, niemand is geïnteresseerd 
        om in te gaan op deze provocatie. Men schreeuwt om de vrijlating van hun 
        leider Apo, men roept om vrijheid van meningsuiting en de stem op het 
        podium eist geen onafhankelijkheid, geen autonomie, maar slechts gelijke 
        behandeling: 'de politie moet zich schamen vanwege de manier waarop de 
        deze viering begeleiden". De discipline, die wij met onze Nederlandse 
        piscultuurinstelling juist niet dachten te kunnen vinden, blijkt dan juist 
        één van de grootste krachten van dit volk te zijn. Het moet 
        gesteld worden, de politie heeft vooral geleerd om controle uit te oefenen 
        en massabegeleiding, het noteren van verkeersovertredingen of het oplossen 
        van misdaden zijn al jaren lang ondergeschoven kindjes. De ervaring is 
        totaal niet aanwezig. Zelfs het idee dat service en veiligheid een taak 
        is van de politie wordt nog maar moeilijk begrepen. Als Mark bij een controle 
        op een loze avond beleefd om de identiteitspapieren van de agent in burger 
        vraagt wordt achteloos naar een mitrailleur op de achterbank van de Turkse 
        Lada gewezen.
 Newroz in Diyarbakir eindigt nog vele uren later en veel meer ontspannen 
        van vooraf gevreesd. Een hagelbui 15 minuten voor het eind van het programma 
        dwingt iedereen vlot naar huis. Het zal nog twee uur duren, voordat wij 
        de 10 kilometer naar het centrum hebben afgelegd. Dan wordt meteen de 
        televisie aangezet. Nieuws over Newroz van de satelliettelevisie uit België. 
        In Istanbul en Marcin was Newroz door de lokale autoriteiten verboden. 
        In Istanbul vallen rake klappen en worden 200 mensen gearresteerd bij 
        rellen. In Marcin vallen doden bij achterbuurtonlusten. In Diyarbakir 
        blijken 50 mensen gearresteerd te zijn, allemaal voor kleine dingen. Dit 
        wordt beschouwd als een erg rustige viering. De overvloedige regen hielp 
        waarschijnlijk, de politie is vooral gefocust op incidentele vieringen, 
        mensen, die hun eigen vuurtje stoken en daar dan vreugdevol overheen springen.
 Er zijn ook beelden van Stockholm, Rome, Marseille, Bradford en andere 
        Europese steden. Ook daar zijn de vieringen uiteindelijk redelijk rustig 
        verlopen.
 De 
        dag na Newroz gaan we allemaal onze eigen kant op. Iedereen heeft een 
        andere vlucht en een andere bestemming. Ik weet dat ik thuis zal komen 
        met het fantastische idee, dat ik geen last meer zal hebben van alle oordelen 
        en vooroordelen, die ik over Koerdistan tegenkom. Ik heb een nieuwe thuis 
        gevonden. Een plek waar de mensen met een enorm optimisme de nieuwe dag 
        aangaan, waar de moderniteit de traditie niet in de weg staat, waar een 
        geweldig eenheidsgevoel bestaat dat een collectieve gedachte voortbrengt, 
        die de persoonlijke problemen overstijgen. Die zijn er immers te veel, 
        en daar kan men niet op bouwen. Een verarmde Argentijnse man uit de verpauperde 
        middenklasse zei laatst op TV, dat een leven zonder een toekomstplan geen 
        leven is. Misschien is dat slechts overleven, iets wat de westerling graag 
        aan de barbaren overlaat. Maar in driekwart van de wereld, en zo ook in 
        Argentinië en Koerdistan leven mensen, die van overleven een collectieve 
        kunst hebben gemaakt waarbij geluk, toekomst, liefde, gelijkheid en vrijheid 
        de eenvoudige essentie is. Ondanks de gewapende strijd, die in Koerdistan 
        woedde, kun je stellen, dat de overgrote meerderheid van dit volk vredelievend 
        en bescheiden is. Vergevingsgezind en bereid om hard te werken. En dat 
        wordt dagelijks uitgedragen, met een glimlach en een oprechte vriendelijkheid. 
        Met introverte karaktertrekjes die voldoende ruimte laten aan een gast. 
        En uiteraard met een gastvrijheid, waar een Europeaan alleen maar van 
        kan dromen. Nu de Europeaan met de informatie-explosie de mogelijkheid 
        heeft gekregen er achter te komen, dat dit volk zich geweldig en gedisciplineerd 
        gedraagt, zou je zeggen dat er nog meer redenen zijn voor de Europeanen, 
        om zich in te zetten voor de ondersteuning van de eis van de Koerden: 
        gelijke rechten voor iedereen. Het socialisme mag dan na het communisme onder het tapijt zijn geveegd 
        door de vrije markthandelaren, de collectiviteit van de geest laat zich 
        niet aan de kant zetten, dus we kunnen deze maar beter koesteren. Een 
        les, die velen op deze aarde al geleerd hebben. Ik heb tientallen overeenkomsten 
        met Bosnië-Herzegovina kunnen noteren en de Sarajevo Mix vertelt 
        de moraal van dit verhaal op een a4tje. Wij hebben poen waar we iets mee 
        kunnen doen, in Koerdistan heeft men een ontwapenende glimlach, waar een 
        mens per definitie naar snakt.
 Rosj basj in Koerdistan. Dat waren mooie dagen.
   Lees 
        verder >>>
 
 |