Gedetailleerde informatie over het geselecteerde boek.



 Terug naar zoekresultaten 

 Terug naar zoeken 


Vindplaats:C 7.50 
Titel:De vinger op de zere plek 
Auteur: Jos van Beurden, Chris Huiber 
Samenvatting: Tienduizenden mensen konden ze op de been krijgen, multonationals op de knieën. Menig parlementair debat is door hun toedoen aangezwengeld. De solidariteitsbewegingen met Zuidelijk Afrika hebben tientallen jaren een enerverend bestaan geleid. In "De vinger op de zere plek" wordt hun geschiedenis geschreven. Alle belangrijke gebeurtenissen sinds 1961 komen aan bod, zoals de bevrijding van Angola en het Portugese verzet daartegen, het succes van de boycotactie van Agolese koffie en de oliecampagne tegen Shell. Het boek, met een voorwoord van Nelson Mandela, is gebaseerd op uniek archiefmateriaal en tientallen interviews. De auteurs laten zowel sympathisanten als buitenstaanders aan het woord, Onder wie topmensen van Shell, Albert Heijn en Douwe Egberts. Daarbij wordt duidelijk dat de anti-apartheidsbeweging zich in de 35 jaar van zijn bestaan heeft weten aan te passen aan de veranderende maatschappelijke situatie en tijdgeest: niet de steun aan verzet staat nu voorop, maar de steun aan opbouw. "De vinger op de zere plek" is een kritische en genuanceerde terugblik, met verrassende onthullingen, op de geschiedenis van de anti-apartheidsbeweging in het algemeen en het Komitee Zuidelijk Afrika in het bijzonder. Jos van Beurden is free-lance journalist en Chris Huinder is politicoloog. 
Redactie: Mireille Vroege 
Uitgever: Babylon-de Geus 
Jaar van uitgave: 1996 
Taal: Nederlands 
Aantal aanwezig:
ISBN/ISSN: 90-6222-312-5 
Editie:  
Ondertitel: Solidariteit met Zuidelijk Afrika1961-1996 
Foto's: Een stuk of 20 zwart-wit foto's 
Opmerkingen: Met een voorwoord van Nelson Mandela en tekningetjes van Peter van Straaten 
Aantal pagina's: 208 
Serie:  
Trefwoorden: Zuidlelijk Afrrika, solidariteit, geschiedenis, anti-apartheidsbeweging, Shell, Angola, NAVO, Algerije, Portugal, Moçambique, Nederland, multinationals, oliecampagne, politiek, fondswerving, coöperantenprogramma, Nelson Mandela, samenwerking, Albert Heijn, Douwe Egberts